Ekstremalna droga krzyżowa

Nie warto żyć normalnie, trzeba żyć ekstremalnie

Bielsko-Biała

Rozpoczęcie

Nie ma jednego terminu ani żadnej godziny wyjścia, zbiórki, itp. Każdy, kto tylko pragnie przejść EDK w naszym rejonie, wyrusza na drogę w dogodnym dla siebie terminie w czasie od 4 do 18 kwietnia (dobry to czas Wielkiego Postu więc zachęcamy). Oczywiście - można wyruszyć w jakimkolwiek innym terminie w ciągu całego roku zachowując standardy EDK. Prosimy wszystkie osoby wybierające się na EDK, aby poinformowały nas o tym pisząc do nas na adres edkbielsko@powolania.pl

Msza Święta przed rozpoczęciem: Msze Święte w godzinach wieczornych odbywają się w kościele Świętego Andrzeja Boboli k. Szpitala Wojewódzkiego każdego dnia o godz. 18.00. Jeżeli ktoś pragnie wyruszać w czwartek, to jest dodatkowa Msza Św. o godz. 19.30.

Charakterystyka i opis trasy

Długość: 45 km

Przebieg:

Bielsko-Biała - Centrum Szczyrku - Bielsko-Biała (więcej w opisie trasy)

Trudność:

BARDZO TRUDNA (im trudniejsze warunki w górach, tym sama droga jeszcze trudniejsza). Trasa przebiega głównie szlakami górskimi. Suma podejść to ponad 2000 m.Suma zejść również ponad 2000 m.

Opis:

Rozpoczynamy i kończymy w Bielsku-Białej przy kościele Świętego Andrzeja Boboli k. Szpitala Wojewódzkiego. Droga przebiega przez góry - przechodzimy szlakami turystycznymi, idąc od kościoła Aleją Armii Krajowej w kierunku gór i dalej przez Dębowiec (kaplica górska), Szyndzielnię (1028 m), Przełęcz Siodło /pod Klimczokiem/ (1042 m), Przełęcz Karkoszczonka (736 m), Hyrca (929 m), Kotarz (948 m), Grabową (907 m), Przełęcz Salmopolską (934 m), Malinów (1114 m), Malinowską Skałę (1152 m), Kopę Skrzyczeńską (1189 m), Małe Skrzyczne (1208 m), Skrzyczne (1257 m), centrum Szczyrku, Sanktuarium "Szczyrk Górka", Przełęcz Siodło /pod Klimczokiem/ (1042 m), szlakiem zielonym na Kołowrót (778 m), dalej niebieskim szlakiem narciarskim w kierunku ul. Armii Krajowej i dalej w dół w kierunku Szpitala Wojewódzkiego i kościoła Świętego Andrzeja Boboli (ul. Św. A. Boboli 41) gdzie jest zakończenie.

Uwaga:  Kolory szlaków prosimy zobaczyć na mapie (dotyczy głównie osób, które nie znają terenu).

Droga przebiega przez góry – przechodzimy szlakami turystycznymi, idąc od kościoła Aleją Armii Krajowej w kierunku gór i dalej przez Dębowiec (kaplica górska), spod kaplicy idziemy dalej w kierunku Szyndzielni (szlak czerwony). Szlakiem czerwony będziemy szli przez wiele następnych godzin. Trzymamy się więc tego koloru szlaku aż do Malinowskiej Skały. Trzeba uważać na siodle pod Klimczokiem, między samym Klimczokiem a Magurą. Na siodle jest bowiem skrzyżowanie szlaków czerwonych. My wybieramy szlak czerwony, który prowadzi na Przełęcz Karkoszczonkę i dalej na szczyt Hyrca i Kotarz. Jak po wielu godzinach dojdziemy na Malinowską Skałę, tam skręcamy w lewo kierując się na Skrzyczne (szlak zielony). Ze Skrzycznego zmieniamy kolor szlaku na niebieski, który zaprowadzi nas do centrum Szczyrku. Ten szlak znów będzie nas prowadził przez dłuższy czas, albowiem ze Szczyrku poprowadzi nas na Siodło pod Klimczokiem (k. schroniska pod Klimczokiem). W tym miejscu zmieniamy kolor szlaku na zielony, który będzie nam przewodnikiem aż na Przełęcz Kołowrót . Dalej niebieskim szlakiem narciarskim (tam już nie ma szlaków turystycznych, jest droga przez las, warto na mapie zobaczyć sobie wcześniej) w kierunku ul. Armii Krajowej i dalej w dół w kierunku Szpitala Wojewódzkiego i kościoła Świętego Andrzeja Boboli (ul. Św. A. Boboli 41) gdzie jest zakończenie.

Mapa trasy z punktami stacji Drogi Krzyżowej (na Traseo.pl)

Informacje dodatkowe

- pomimo tego, że trzeba zachować standardy, to jednak ważne abyś nie wyruszał sam w góry dla twojego bezpieczeństwa. Wybierz się na EDK ze znajomym lub w małej grupie

-poinformuj swoich bliskich o planowanej drodze

-miej ze sobą telefon komórkowy (naładowany) i zostaw swój numer bliskim, znajomym, zapisz w nim numer alarmowy GOPR w Szczyrku: 985 lub 601 100 300.

Nie zapewniamy:

Krzyży: każdy przygotowuje we własnym zakresie!

- Rozważań Drogi Krzyżowej każdy pobiera ze strony PDF i drukuje dla siebie lub wgrywa do telefonu w celu odczytywania w czasie drogi),

- Opisu trasy (trzeba samemu zapoznać się opisem trasy na stronie www, wydrukować w domu za zabrać ze sobą),

- Mapy trasy (trzeba mieć własną mapę, zapoznać się z drogą na mapie turystycznej; ważne aby mieć ze sobą mapę turystyczną Beskidu Śląskiego, mieć ze sobą w czasie drogi).

- Żadnej opieki, wsparcia, pomocy - organizujesz się sam!